lørdag den 21. april 2012

Macarons

Så blev det min tur til at prøve de fantastiske macarons. Og mums! Disse lækkerier blev serveret i påsken til min fødselsdag og de var et stort hit.
Opskriften har jeg fundet i en gratis avis, så jeg har ingen anelse om hvem der har lavet opskriften, men den kommer her.

Ingredienser
100 g mandelmel
2,5 dl flormelis
1 spsk hvedemel
2 past. æggehvider
2 spsk sukker
1 tsk kakao

Trøffelcreme
1 bl husblas
1.5 dl piskefløde
100 g grofthakket mørk chokolade

Først laves trøffelcremen. Husblas udblødes i koldt vand. Fløden varmes op til 80 grader i en gryde og tages af varmen. Den grofthakkede chokolade tilsættes og der røres til chokoladen er helt smeltet. Husblassen vrides fri for vand og kommes op i den varme chokoladefløde. Der røres til husblassen er smeltet. Den færdige trøffelcreme kommes i en ren skål og stilles på køl i mindst 4 timer.

Mandelmel blandes med hvedeme, flormelis og kakao. Æggehviderne piskes luftige og sukker tilsættes. Der piskes til æggehviderne næsten er stive. Melblandingen vendes i æggehviderne og der røres forsigtigt til massen er ensartet. Makronmassen kommes i en sprøjtepose med en tylle på ca 1 cm. Makronerne sprøjtes ud til små runde kager på en bageplade beklædt med bagepapir, der er til 24 stk i alt, men det afhænger selvfølgelig af størrelsen. De skal gerne være ca 3-4 cm i diameter. Kagerne lufttørrer i ca 40 min hvorefter de bage i ovnen i ca 15 min ved 160 grader. Kagerne hviler et par min inden de pilles af bagepapiret.

Den afkølede trøffelcreme kommes op i en sprøjtepose og sprøjtes ud på halvdelen af de afkølede macaroners flade side. De resterende macarones sættes ovenpå cremen.



Super lækre macarons. Fyldet kan varieres i det uendelige. Den opskrift som jeg benyttede anbefalte jordbær- og hvidchokolade is, hvilket lyder utrolig lækkert og som helt bestemt skal prøves på et tidspunkt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar