tirsdag den 3. april 2012

Burgerboller

Hold nu op, så lykkedes det !!! Endelig fandt jeg OPSKRIFTEN til de perfekte burgerboller. Men aldrig nogensinde har en opskrift snydt mig så meget som denne. Da jeg smed bollerne i ovnen var jeg virkelig 100 % overbevist om at denne opskrift virkelig var nitten, men nøj hvor blev jeg snydt!  Bollerne så meget triste og flade ud da jeg kom dem i ovnen, men da de var færdig bagte var de intet mindre end perfekte. Disse burgerboller er saftige og vildt lækre og kan på det varmeste anbefales. Det er ihvertfald den opskrift jeg vil benytte mig af fremover.

Opskriften er fra Hanne Risgaards "Hjemmebagt" som jeg har brugt utrolig meget og som er min absolut favorit bagebog når det gælder brød.
Opskriften vil jeg ufattelig gerne dele med jer, så den kommer her

Ingredienser (ca 10 stk)
Fordej:
100 g fint sigtes spelt med
2.5 g gær
1 dl koldt vand

Dej:
hele fordejen
50 g æggeblommer
300 g fint sigtet speltmel
25 g rørsukker
5 g fint salt
5 g gær
25 g blødgjort smør
10 g olie
20 g letmælk

Pensling:
1 æg + 1 æggeblomme
1 tsk vand
3 g salt

Sesamfrø


Fordejen samles ved at opløse gæret i vandet og tilsætte melet, hvorefter der røres grundigt. Fordejen står på køl i 24 timer.
Fordejen blandes med æggeblommer og letmælk og der blandes godt. Mel, smuldret gær, sukker og salt blandes og blandes herefter i fordejen. Dejen røres i ca 5 minutter ved laveste hastighed. Dejen skal på dette tidspunkt være klistret og blød. Hold evt lidt af melet tilbage, så du kan justere konsistensen. Smør og olie tilsættes til dejen og der æltes grundigt. Lad dejen hvile i 10 minutter og ælt herefter i 4 minutter igen. Dejen dækkes til og hviler 30 minutter på køl.
Den afkølede dej deles i 10 stykker. Mel hænderne og rul hurtigt hvert dejstykke til en bolle, som lægges på en bageplade med bagepapir. Bollerne trykkes med håndfladen så de bliver flade. Lad herefter bollerne efterhæve i 2 timer.
Ingredienserne til pensling blandes. Inden bollerne pensles trykkes de let med håndfladen. Bollerne sættes midt i en forvarmet ovn og bages 7 minutter ved 225 grader almindelig varme. Bollerne tages ud, pensles med æggeblandingen, pyntes med sesam og bages færdige i yderligere 7 minutter, til de er let gyldne.


Disse lækre burgerboller blev resultatet. Det er nok de mest omstændige burgerboller jeg nogensinde har lavet, men resultatet er også dererfter. Dette er en burgerbolle der virkelig ikke vil skuffe jer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar