lørdag den 26. november 2011

Pebernødder ala Camilla Plum.

Hver jul jagter jeg den perfekte pebernøddeopskrift. Jeg finder den som regel også, men jeg glemmer altid hvilken det er. I år er ingen undtagelse, desværre. Så I år starter jagten hos Camilla Plum. Opskriften er fundet i hendes kogebog ”Jul”, Jeg har aldrig prøvet denne opskrift før, så jeg var lidt spændt på resultatet. Jeg undlod kakao, da det efter min mening ikke hører til i en pebernøddeopskrift, men ellers har jeg mere eller mindre fulgt den til punkt og prikke. Opskriften kommer her.

Ingredienser
500 g sukker
250 g stuetempereret smør
2 dl piskefløde
2 dl lys sirup
2 spsk bagepulver
4 tsk stødt ingefær
4 tsk stød kanel
2 tsk stødt hvid peber
4 tsk stødt kardemomme

Hvedemel til dejen bliver fast, men ikke hård (ca. 800g)

 Smør og sukker røres let og luftigt, hvorefter fløden tilsættes. De øvrige ingredienser tilsættes og dejen røres sammen. Ælt mel i til dejen er til at forme, ikke mere. Hvor meget afhænger af hvor meget mel du bruger. Tril dejen til små kugler, de hæver til det dobbelte i ovnen. Bag pernødderne ved 180 grader i nogle få minutter til de er brune, men de må ikke blive for mørke, så bliver de bitre.

Jeg fik ca. 1000 pebernødder ud af denne opskrift, så næste gang vil jeg nok halvere opskriften.
Kagerne blev rigtig fine, de havde masser af smag, dog smagte de lidt igennem af sirup.

Pebernødder i lange baner !!!!

1 kommentar:

  1. du kan da ikke tage ingredienser ud af den originale opskrift din idiot

    SvarSlet