lørdag den 14. april 2012

Amerikansk cheesecake

Til min fødselsdag i påsken blev der for alvor tryllet med de semi sunde kager, og her er endnu en som jeg udsatte mine veninder for. Resultatet var en cheesecake med jordbærspejl og mums mand.....
Jeg fandt inspiration i "Tænd på tærter tryl med tilbehør", men lavede tilpas mange ændringer til at opskriften alligevel ikke helt holder, men det kender I vel ;o)
Opskriften kommer her

Ingredienser
bund
250 g fuldkornskiks
2 spsk sukrin (eller sukker)
125 g smeltet smør
1 tsk kanel

fyld
400 g flødeost (jeg brugte philadelphia light)
3 dl cremefraiche 18% (jeg brugte 6%)
1 dl sukrin (eller sukker)
3 æg
1 tsk vaniliepulver
revet skal af 1 usprøjtet appelsin

jordbærspejl
250 g jordbær
50 g sukrin
1 husblas

Kiksene knuses i en blender og blandes med smeltet smør, sukker og kanel. Blandingen stampes ned i en foret springform og sættes på køl. Flødeosten blandes grundigt med sukkeret og cremefraiche og resten af ingredienserne tilsættes. Der blandes grundigt. Ostemassen fordeles over kiksebunden og kagen bages 20-25 min ved 190 grader eller til de yderste 4-5 cm har sat sig. Når kagen er afkølet laves jordbærspejlet. Jordbærene blendes og varmes op i en gryde sammen med sukrin. Når massen er varm tilsættes husblas, der røres og gryden tages af varmen. Den lune jordbærmasse fordeles over kagen. Kagen stilles på køl, meget gerne til dagen efter.



                      Denne lækre cheesecake blev resultatet, sød og syrlig på en og samme tid !    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar