torsdag den 29. marts 2012

Mørkt ølbrød

Uhm siger jeg bare. Her får I opskriften på et grovbrød der virkelig har smag. Dette brød var desuden mit første brød bagt på min surdej "Ken", og jeg er mere end tilfreds med resultatet. Jeg kan virkelig anbefale at bage med surdej!
Opskriften kommer her og er fra hæftet "Alle tiders brød og kager".

Ingredienser
1 dl mørkt øl
100 g surdej
1.5 dl vand
½ spsk salt
½ spsk honning
150 g rugmel
275 g mel

Øl, surdej, vand, salt og honning røres sammen. Rugmelet røres i, hvorefter blandingen står og sætter sig i ca 30 minutter. 2/3 af hvedemelet tilsættes og der røres grundigt. Den resterende hvedemel tilsættes lidt efter lidt. Dejen skal røres godt og længe, gerne 10 minutter, til dejen er blød. Skålen dækkes med film og hæver ved stue temperatur natten over (minimum 8 timer). Dejen slås sammen på et meldrysset bord og formes til en stor kugle. Brødet hæver til dobbelt størrelse over 2-3 timer. Brødet bages ved 230 grader i en forvarmet ovn i ca 30 minutter, indtil det er jævnt mørkebrunt over det hele. Brødet holdt sig overraskende friskt i flere dage.




Dette velsmagende brød blev resultatet. Brødet har væsentlig mere dybde end hvis man bager brødet samme dag og på gær.

opskriften kan sagtens forbobles, så skal man bare forlænge bagetiden til ca 40 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar