onsdag den 14. marts 2012

Karamelsnitter med chokolade og nødder

Uhm....siger jeg bare. Disse snitter lavede jeg i første omgang som knas til en julefrokost, men de er efterhånden blevet lavet en del gange siden.
Den søde karamel smager utrolig godt sammen med chokolade og nødder, opskriften kan ihvertfald varmt anbefales. Opskriften har jeg fundet hos lonelandmand, men da jeg har ændret lidt i opskriften kommer min version her. Man får ca 20 snitter ud af en portion, det virker måske ikke af så meget, men snitterne er utrolig kraftige i smagen, så 20 snitter er rigeligt ;o)

Ingredienser:

Dej:
125 g tempereret smør
200 g mel
50 g flormelis
1/2 tsk vaniljesukker

Fyld:
75 g grofthakkede valnøddekerner/blandede kerner
125 g grofthakket mørk chokolade
1 dåse kondenseret mælk

Smørret samles med mel, flormelis og vaniljesukker til en fast dej, hvorefter den lægges på køl i ca 1 time. En bageform (26 cm) beklædes med bagepapir, hvorefter dejen rules ud og lægges i bageformen. Hakkede nødder og chokolade fordeles over bunden og den kondenserede mælk hældes over. Hele herligheden skal bages i ca 30 minutter i en forvarmet ovn ved 200 grader. Når kagen er bagt skal den køles HELT ned. Undgå at skær i kagen før den er helt kold, da det kondenserede mælk kan være meget varmt. Efter endt afkøling skæres snitterne ud i mundrette størrelser. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar