fredag den 16. marts 2012

Flødekarameller med ristede hasselnødder

Nøj, den kære Anne au Chocolat har virkelig været stor inspiration de sidste par dage. Forleden var det hendes karameller som jeg ikke kunne få øjnene fra. Da de indeholder min yndlingsingrediens for tiden - nemlig kondenseret mælk, blev jeg simpelthen nødt til at kaste mig ud i det.
Jeg ændrede dog lidt i opskriften, så min version kommer her

Ingredienser:
200 g kondenseret mælk (½ dåse)
60 g smør
1 spsk honning
75 g rørsukker
50 g ristede og meget grofthakkede hasselnødder

Alle ingredienser kommes i en gryde og smeltes over svag varme indtil sukkeret er opløst. Skru derefter op for varmen og rør konstant i massen i 10-15 min, indtil karamelmassen har fået en mørkere farve. Det er meget vigtigt at der røres hele tiden, ellers brænder massen på. Hasselnødderne tilsættes og der røres ganske kort rundt. Massen hældes ned i en firkantet form foret med bagepapir og afkøles herefter. Karamellerne har bedst af at stå i køleskabet mindst 4 timer, inden de kan skæres ud i mundrette stykker.
Her efter kan man jo vælge at overtrække dem med chokolade. Jeg overtrak halvdelen af karamellerne med mørk chokolade og det blev de bestemt ikke dårligere af.


Disse lækre karameller blev det færdige resultat.

Det kræver lidt øvelse at lave karameller. Får massen for lidt bliver de bløde omvendt, får massen for meget bliver karamellerne for hårde. Øvelse gør mester. Men det er bestemt øvelsen hver, det er nogle rigtige lækre karameller.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar