onsdag den 28. marts 2012

How to: Surdej

For tiden bliver der virkelig eksperimenteret på brødfronten. Jeg jagter de gode brød og i disse dage er jeg efter inspiration fra Miss Muffin hoppet på surdejen.

Jeg har dog ikke brugt hendes surdejs variant. Den jeg har brugt fandt jeg derimod i et lille hæfte der hedder "Alle tiders brød og kager" som sikkert er et tillæg som jeg har købt til et blad på et tidspunkt. Denne surdej er lavet på rugmel og hvedemel, og kan derfor både bruges til rugbrød og franskbrød. Så behøver man ikke have flere surdeje kørende.

Fremgangsmåden kommer her

Ingredienser (til første blanding)
1 dl vand
2 spsk rugmel
2 spsk hvedemel
1 spsk yoghurt

Alle ingredienser blandes sammen i et patentglas, som kan rumme ca en halv liter og står ved stue temperatur i et døgn.

På andendagen tilsættes
½ dl vand
1 spsk rugmel
1 spsk hvedemel

Der røres og dejen står ved stue temperatur til næste dag.

På tredjedagen tilsættes
1 dl vand
100 g hvedemel

Der røres og dejen står ved stue temperatur til næste dag. Surdejen skulle nu gerne lugte syrligt og begynde at danne små luftbobler.

På fjerdedagen er surdejen klar til brug. Man tager den portion fra man skal bruge og tilsætter nogenlunde samme mangde vand og hvedemel/rugmel.

Efter de fire dage kan surdejen sættes på køl, hvor den skal fordres et par gange om ugen. Man kan også lade den stå på køkkenbordet, man så skal den fodres oftere. Inden jeg bruger surdejen tager jeg den ud af køleskabet og lader den stå ved stue temperatur et par timer.

Hvis man ikke bruger sin surdej, skal man stadig huske at fodre den i ny og næ. Jeg fodrer min surdej med ½ dl vand, ½ dl hvedemel, ½ del rugmel. Den skal have konsistens som en tynd grød. Den skal gerne holde sin syrlige duft og meget gerne lugte som mørk øl. Gør den ikke det, er det måske på tide at smide den ud. Alternativt kan man genoplive sin surdej ved at tage 1 spsk af bundfaldet og røre det op med 1 dl vand og 1.5 dl mel og lade blandingen stå et døgn. Herefter tager man 1/4 fra og kasserer resten, hvorefter fodringen gentages. Så bliver surdejen aktiv igen.

Det lyder mere besværligt end det er. Når surdejen først er oppe og køre, så er det altså ingen sag. Held og lykke derude.


Surdejen "Ken" der i disse dage bor i mit køleskab

Ingen kommentarer:

Send en kommentar