mandag den 19. september 2011

New York blåbær-cheesecake

Jeg bagte denne skønne kage til min brors polterabend i lørdags, det er en kage lige efter min smag.
Opskriften er fra Leila Lindholm "a piece of cake", der er dog lige indført et par justeringer.

Bund
250 g digestive kiks
100 g mandler
150 g smør

Fyld
600 g philadelphiaost
4 dl cremefraiche 9%
1 dl sukker
1 dl majsstivelse
2 tsk vanilie sukker
3 æg
1 dl piskefløde
200 g hvid chokolade
150 gr friske blåbær

Kiks og mandler blendes og blandes med smør. Blandingen trykkes ud i en bund i en springform med teflon, ca. 24 cm i diameter. Bunden bages midt i ovnen i ca 10 min ved 175 grader, hvorefter bunden køler af. Flødeost og cremefraiche piskes cremet, hvorefter sukker, majsstivelse og vaniliesukker tilsættes. Æggene røres i et ad gangen og tilsidst tilsættes piskefløden. Chokoladen smeltes og blandes i fyldet. Til sidst hældes blandingen over kiksebunden og der drysses med friske blåbær. Kagen bages midt i ovnen i ca. 45 min. Hvis kagen bliver for mørk kan man lægge alufolie over kagen. Sluk for ovnen og lad kagen stå i eftervarmen i ca 30 min.  


Denne skønne kage blev resultatet !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar