lørdag den 3. september 2011

Grove burgerboller

Manden og jeg spiser som regel hjemmelavede burgere om fredagen. Derfor skulle der bages et nyt hold burgerboller i dag. "Burger fredag" er en tradition som har eksisteret hos os siden 2007.

Opskriften kommer her

25 g gær
2.25 dl lunken vand
50 g sukker
200 g grahamsmel
300 g hvedemel
1 æg
25 g blødt smør

1 æg til pensling
sesamfrø

Gæren røres ud i vandet. Æg og sukker tilsættes, hvorefter melet tilsættes lidt ad gangen. Til sidst tilsættes det bløde smør og dejen æltes godt.
Dejen hviler tildækket i ca 50 min. Dejen deles herefter op i 7-12 stykker, afhængigt af hvor store burgerbollerne skal være. Jeg fik 9 store burgerboller ud af denne opskrift. Burgerbollerne rulles runde og lægges på en plade med bagepapir. Bollerne efterhæver i ca. 30 min. Bollerne pensles med et sammenpisket æg og drysses med sesamfrø. Bollerne bages i en forvarmet ovn ved 210 grader i 10-12 min. 

                                         Fantastiske burgerboller klar til fryseren



Til de hjemmelavede burgerboller fik vi hjemmedyrkede tomater og agurk fra drivhuset. Det smager bare fantastisk ;o)  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar