mandag den 19. september 2011

Gulerodsbrud

Lørdag morgen stod jeg op for at bage disse skønne gulerodsbrud til min mor og far, der elsker disse boller.
Vi skulle på besøg, så derfor skulle der lige lidt med til dem ;o)
Opskriften er fra Meyers bageri, men jeg er ikke så god til at følge en opskrift, så derfor kommer min version her.

2.5 dl lunken vand
25 g gær
550 g mel
35 g sukker
1 tsk salt
40 g blødt smør
1 æg
80 g solsikkekerner
2 store revne gulerødder (130 g)

Gæren opløses i vandet og der tilsættes mel, sukker og salt.  Dejen æltes sammen, hvorefter smør tilsættes og æltes ind i dejen. Dejen æltes i ca 6 min, så man får en smidig dej. Dejen hæver 50 min, hvorefter æg æltes ind i dejen. Dejen deles i brud, jeg fik 9 brud og placeres på en bageplade med bagepapir. Gulerodsbrudene hæver i ca 1 time, hvorefter de bages ved 220 grader i ca 15 min, til de er gyldne og gennembagte. Brudene afkøles på en bagerist.



De nybagte gulerodsbrud blev modtaget med stor glæde !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar