tirsdag den 6. september 2011

Grahamsspeltbrød

Manden er syg i dag, så derfor lavede jeg lige et grahamsbrød til ham inden jeg tog på arbejde.
Brødet er fra "Byens bedste brød", jeg justerede lidt på opskriften og valgte at lave halvdelen af opskriften.

2.5 dl lunken vand
20 g gær
1 tsk salt
200 g grahamsspeltmel
225 g hvedemel
50 g solsikkekerner

Vand og gær røres sammen. Grahamsspeltmel og salt tilsættes. Der tilsættes hvedemel og solsikkekerner. Dejen æltes godt, ca. 10 min, hvorefter dejen hviler i ca. 30 min. Herefter lægges brødet i en rund hævekurv og dejen hæver i ca. 2 timer, til dejen når på til kanten af hævekurven. Herefter vendes dejen ud på en plade med bagepapir. Ovnen forvarmes til 250 grader med en bradepande i bunden. Brødet sættes i ovnen og der hældes 1 dl vand i bradepanden, hvorefter der slukkes for ovnen i 5 min. Herefter tændes ovnen igen på 200 grader og brødet bages i ca 30 min, til brødet er sprødt og mørkt.

                                       Der kom dette lækre brød ud af opskriften

Ingen kommentarer:

Send en kommentar