søndag den 9. oktober 2011

Rosin-valnøddebrød uden rosiner

Så blev det tid til at bage brød igen. Jeg elsker at bage og jager altid den utimative brødopskrift. Denne opskrift har jeg fundet hos "Hjemmebagt" - korn, mel og bagværk fra Skærtoft mølle. Jeg lavede halvdelen, så min version kommer her.

Fordej:
60 g hvedemel
60 g fuldkorns hvedemel
70 g vand
2 g frisk gær

Dej:
Hele fordejen
310 hvedemel
35 g fuldkornshvedemel
250 g lunken vand
7.5 g salt
3.5 gær
75 g valnøddekerner

Ingredienser til fordelen blandes grundigt, æltes ikke, men samles til en fast dej, som formes til en kugle og hæver på køl natten over.
Fordejen tages ud af køleskabet og hviler i 1 time.
De to meltyper til dejen blandes grundigt. Gær smuldres i melet og de øvrige ingredienser tilsættes og dejen æltes. Dejen hæver en time, hvorefter den afgasses, formes til en kugle og hæver videre i en time.
Dejen slås ned, afgasses, formes til en kugle og hæver yderligere en time eller til næsten dobbelt størrelse.
Brødet bages ved 180 g (varmluft) i ca 25 min.

I den oprindelige opskrift skulle der tilsættes 75 g lyse rosiner, men da manden ikke er den store fan af rosiner, valgte jeg at udelade dem fra opskriften.
Brød var en succes, det smagte utrolig godt ! Kan varmt anbefales


Resultatet blev dette lækre valnøddebrød. Det har en hård skorpe, men en lækker og brød krumme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar