torsdag den 20. oktober 2011

Lakrids-og hasselnødde-småkager

Denne småkage bagte jeg til min brors bryllup. Jeg var ret spændt på resultatet, for jeg var ikke vildt begrejstret for ideen, men jeg ville alligevel prøve noget nyt.
Den oprindelige opskrift er fra "Grigos hjemmebag" en fantastisk bog, der endnu ikke har skuffet mig. Jeg har dog lavet et par små ændringer, så resultatet blev småkager og ikke cookies.
Resultatet blev super godt. Det er ihvertfald en småkage med smag !!!!

Opskriften kommer her, jeg fik ca. 50 stk ud af en portion.

1 æg
200 g hvedemel
2 tsk bagepulver
60 g hakkede hasselnøddekerner
40 g tørrede tranebær
100 g grofthakket hvid chokolade
100 g brun farin
100 g sukker
175 g smør
25 g lakridspulver
en knivspids salt

Alle ingredienser blandes til dejen netop er samlet. Dejen må ikke røres for meget, så mister kagerne deres konsistent og bliver mere brødagtige. Dejen rules til en stor pølse, ca. 4 cm i diameter, men her kan man jo selv bestemme hvor store man synes de skal være. Læg dejen på køl/frys et par timer.
Oven tændes på 180 g varmluft. Dejen skæres i skiver på ca 0.7 cm tykkelse (den oprindelige opskrift siger 2 cm) og lægges på en bageplade med bagepapir. Kagerne bages i ca. 10-12 min afhængig af størrelsen. Kagerne tages ud og køles af på en bagerist.
Op tupti, så har man en lækker småkage med lakridssmag.

Desværre fik jeg ikke lige foreviget kagerne, det må jeg gøre en anden gang !!


Hører lakridspulver virkelig til i en kage ? Altså kagerne smagte godt, men de bliver nok aldrig min yndlingskage !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar