torsdag den 29. december 2011

Vaniliekranse (PCO venlige)

Forleden forsøgte jeg mig med min første PCO venlige kageopskrift. Opskriften fandt jeg på pcoliv. At bage uden at benytte sukker og hvedemel kan være en udfordring. Nå, men det lykkedes rent faktisk. Resultatet blev bedre end forventet. Kagerne smager fint, men man må ikke forvente at de smager som helt almindelige vaniliekranse, for det gør de ikke. Opskriften kommer her. Jeg fik ca. 60 stk ud af denne opskrift.

Ingredienser:
140 g kamutmel
130 g mandelmel
100 g sukrin
170 g smør
1 sammenpisket æg
Kornene fra 1 vaniliestang
evt. et par dråber mandelessens

Alle ingredienser æltes sammen til det bliver en klistret dej. Dejen stilles på køl i ca 30 min. Efter dejen har hvilet kan man lave vaniliekransene. Man kan rulle dem i hånden, benytte en kødhakker eller en dejsprøjte ect. Kagerne bages ca 10 min ved 180 grader. De skal være godt gyldne.


Resultatet blev vaniliekransene ovenfor. De smagte super godt, men en anelse af smør. Så næste gang vil jeg nok skære lidt ned på smørret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar