mandag den 7. maj 2012

Vanilieis

Nøj mand.....forleden skabte vi den hidtil bedste hjemmelavede is i vores køkken ! Uden pis, den smagte så englene synger og nøj hvor blev den hurtig spist. Jeg har tidligere forsøgt mig med en flødeis. Bevares, den blev da ok god, men smager for meget efter fløde til mig. Derfor forsøgte jeg mig med denne vanilieis og jeg blev på ingen måde skuffet. Opskriften fulgte med maskinen og kommer her.

Ingredienser
2 æggeblommer
1 æg
110 g sukker (eller sukrin)
5 g vaniliesukker
400 ml sødmælk
150 ml piskefløde
5 g majsstivelse

Æg, æggeblommer, sukker, vaniliesukker og majsstivelse piskes i en skål til massen er hvid. Mælken varmes op ved svag varme. Den varme mælk tilsættes gradvist til æggemassen under konstant omrøring. Når ingredienserne er blandet grundigt hældes de over i en gryde. Blandingen opvarmes ved svag varme i 1-2 minutter under konstant omrøring. Hold godt øje med blandingen, den må ikke koge. Herefter afkøles blandingen til køleskabstemperatur. Herefter vendes fløden forsigtigt i blandingen. Der tændes for ismaskinen og blandingen røres i ca 40 minutter. Og vupti, så har du  den mest fantastisk lækre is, der er klar til at blive spist på stedet !


Denne lækre vanilieis blev serveret med en lille klat chokoladeis.

Denne is er lidt omstændig at lave i forhold til de andre jeg har forsøgt mig med, men den er virkelig besværet værd. Du vil på ingen måde blive skuffet hvis du kaster dig ud i at lave denne is. Den har en dejlig smag af vanilie uden at blive vammel sød. De is jeg ha forsøgt at lave med kondenseret mælk, har tendens til at blive alt alt for søde og så smager de ikke så godt.

 

2 kommentarer:

  1. Hvilken maskine laver du is i?
    Mvh betina

    SvarSlet
  2. Synes det er vandvittigt at lave hjemmelavet vaniljeis uden at bruge rigtige vaniljestænger. Men det er nok bare mig...

    SvarSlet