fredag den 3. februar 2012

Hindbærsnitter a la Meyer

Hindbærsnitter har en helt speciel plads i min mands hjerte, så jeg har i længere tid været på jagt efter en god opskrift. Jeg tror endelig det er lykkedes mig, ihvertfald smager disse hindbærsnitter helt fantastiske. Opskriften fandt jeg i "Meyers kager". Jeg har tidligere forsøgt mig med flere forskellige, blandt andet Mette Blomsterbergs, men denne opskrift her er altså fantastisk. Jeg kan på det varmeste anbefale denne opskrift (hvis det da ikke allerede er gået op for jer).

Opskriften kommer her og er i følge opskriften til 10 stk, men så bliver de godt nok kæmpe store. Jeg fik omkring 25 mindre hindbærsnitter.

Ingredienser:

Dej
375 g hvedemel
200 g sukker
60 g mandelmel
Korn fra ½ vaniliestang
275 g smør
1 mellemstort æg

Demerara-rørsukker

Hindbærmarmelade
400 g sukker
800 g hindbær (friske eller frosne)
25 g pektin
½ vanilie stang

Vaniliekorn, halvdelen af sukkeret og hindbær opvarmes i en gryde til ca. 50 grader. Resten af sukkeret blandes med pektin og blandes i hindbærene og det hele bringes i kog. Marmeladen småkoger i ca 5 min. Der er rigeligt med marmelade til snitterne. Så enten kan man fryse lidt ned til en anden god gang, ellers kan man nyde det i andre forbindelser.

Hvedemel, sukker, mandelmel og vaniliekorn blandes sammen. Smørret skæres i mindre stykker og gnides ind i melblandingen, til der dannes en krummende masse. Æg tilsættes og dejen samles hurtigt til den er ensartet.
Dejen deles i to lige store portioner, hver portion rulles ud til en firkant mellem to stykker bagepapir. Dejen skal være ca. 3 mm tyk. Sørg for at de 2 firkanter har nogenlunde samme størrelse. De to dejplader lægges i køleskbet i 1 time, allerhelst fladt, så de ikke får en underlig form.
De afkølede dejplader tages ud af køleskabet og bagepapiret fjernes. Hindbærmarmeladen fordeles jævnt ovenpå den ene dejplade, mens den anden dejplade enyttes som låg. Tryk let på midten, så der ikke er noget luft imellem lagene, og dernæst rundt langs kanten, så snitterne er helt tætte. Overfladen pensles med æg, hvorefter låget prikkes mange gang med en gaffel. Tilsidst drysses låget med demerara-rørsukker eller rørsukker, alt efter hvad man lige har stående.
Sntterne bages i en forvarmet ovn ved 190 grader (varmluft) i ca 25 minutter eller indtil overfladen er gylden. Tag kagen ud af ovnen og lad den køle helt af på en rist. Kagen skæres i passende stykker.

Ifølge Meyer er smagen bedst, hvis de opbevares ved stuetemperatur, selvom de dog holder sig længere på køl. så skal de bare varmes inden de skal spises, for at få det bedste resultat.

                                           Disse velsmagende hindbærsnitter var resultatet ! 

  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar