mandag den 30. januar 2012

Gullasch

Hmm....jeg indrømmer blankt at jeg har en svaghed for gryderetter. Så i aftes kastede jeg mig ud i at lave gullasch. Jeg har aldrig lavet gullasch før, men hold op et resultat. Det smagte intet mindre end fantastisk. Denne ret kræver desværre en lang tidberedningstid, så derfor er det nok en ret der kun bliver lavet i weekenderne hos os, men det er nu heller ikke noget problem. Opskriften fandt jeg i "365 hverdagsretter" af Trine Hahnemann, en utrolig god kogebog, som flittigt bliver brugt her. Jeg lavede kun en halv portion og lavede et par enkelte ændringer. Opskriften jeg brugte (3 personer) kommer her:

Ingredienser:
1 kg oksetykkam
2 spsk olivenolie
100 g bacon i tern
2 fed hakkede hvidløg
1 tsk stærk paprika
1 løg i tern
1 dåse flåede tomater
15 kviste timian
2 laurbær
0.5 L vand
1 lille dåse koncentreret tomatpuré
1 tsk salt


Kødet skæres i tern på 2x2 cm. Kødet brunes i en stor gryde. Bacon, hvidløg og paprika tilsættes og sauteres sammen med kødet i 10 minutter. Tilsæt derefter løg, tomaer, timian, laurbær, tomatpuré, vand og salt. Retten simrer under låg i 2.5-3 timer.


                                               Vi fik grønsager og kartoffelmos til retten.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar