lørdag den 26. november 2011

Chokoladecookies med peanutbutter ala Mette Blomsterberg

Denne opskrift er fra Mette Blomsterbergs nye kogebog ”Blomsterbergs lækkerier”. I bogen var der en cookieopskrift, og da jeg pt er på jagt efter den perfekte cookie, så skulle denne da have en chance. Jeg fulgte dog ikke opskriften til punkt og prikke, hvilket jeg sjældent gør. Opskriften kommer her.

Ingredienser
50 g hakkede hasselnødder
50 g hakket lys chokolade
170 g peanutbutter
50 g stuetempereret smør
125 g lyst muscovadosukker
1 knsp salt
1 æg
0.5 dl mælk
135 g hvedemel
½ tsk bagepulver



Smør og sukker røres let og luftigt, hvorefter æg tilsættes. Mel, bagepulver og mælk tilsættes og røres sammen. Chokolade, nødder og vaniljesukker røres i dejen. Dejen sættes på en bageplade beklædt med bagepapir. Der skal være rigeligt med plads omkring kagerne, fordi de flyder ud under bagningen. Hver kage klemmes lidt med fingrene. Kagerne bages i en forvarmet ovn ved 175 grader i ca. 15-18 min, til de er gyldenbrune. Lad kagerne køle af på pladen et par minutter, hvorefter de lægges over på en bagerist.

Kagerne kan opbevares op til 2 uger i en lufttæt beholder, men mon ikke de er spist inden da ;o)

Jeg fik ca. 20 cookies ud af denne opskrift.  


I virkeligheden er jeg slet ikke særlig tosset efter peanutbuffercookies, men jeg havde lige en rest jeg skulle ha brugt, og resultatet blev så disse cookies her. Kagerne har en fin smag, men peanutbuffer smagen er meget gennemtrængende. Så denne type cookie er nok mest til folk der kan lide smagen af peanutbutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar